Thursday 7 August 2014

Antara agama, budaya dan adat

Salam and good day to you..

7.8.2014

hestic day...
unforgettable day bila tgk org bercium dpn2 dkt public.. bukan sebab berahi ke hapa.. adui..tp sebab aku rasa tetiba bila2 ms je nnt Allah leh lencongkan peluru israel tu kat Malaysia sbb adanya manusia yg tak bertamadun mcm ni. adui lah hai..
mmg actually mcm nk tutup cerita tp citerlah sikit ek utk nota hidup aku di blog nie..
kat kiosk aku tu diletakkan bench utk org duduk2.. selalunya yg akn duduk ctu adalah smoker.. so bila tgh2 terik tu takdelah aku nk dok dlm kiosk yg panas tue. aku pun lepak luar.. dtg dua org couple ni lalu dpn aku.. and duduk satu bench dgn aku.. mula2 dorang hisap rokok..ok. biasalah tukan.
tiba2 aku dgr bunyi-bunyian yg pelik.. erm.. something nie.. aku intai..ahaks. intai sikit lor.. budget kiss pipi rupanya kiss mulut ke mulut.. mak ai..aku kat sebelah ni tunggul kayu ke beb..
ingat sekali dua jelah.. pastu makin lama bunyi lagi..bunyi lagi. adui lah . dok main2 hp ni aku pun dengus kecil je mula2 tue.. tp bila mkin tak henti aku pun buat2 lah ckp dgn hp.. oi.. agak2 lah nk cium kat public ...
suddenly drg stop and the guy.. (look like indian.. but putih..mgkn singh kot..) sound aku.yes..any problem? aku pndg dia ..yes. u shouldn't kiss here. this is public area..
guys : why? any problem? we're not having sex here..
me : dlm hati.. wa ..ini sudah lebey.. ya.. but you shouldnt kiss in public.. embarrassing.. lagi2 if you're muslim.. u not suppose to do that..
guys : im not muslim.. and more i dun see any signage mention that you cannot kissing here. and please tell me which law in Malaysia yg larang bercium di public...
me :  waaahhhhhhhh
guys : dulu i duduk Australia.. and this thing is no big deal pun. u know who  i am?
me  : itu Australia.. ini Malaysia. .we have adab dan tatasusila.. this is not the right thing..lagipun uol dah kawin ke...nasib u bkn islam kan.. if not..haish..
guys. : klo kitaorg dh kawin pun tak salahkan buat mcm tue. kenapa dlm islam klo dh kawin tak boleh?
me : mmglah..rasullullah pun dah bagi tahu ada batasan jugak suami isteri. mana boleh terlalu open mcm nie.. u should know what.(mata aku pandang perempuan sblh dia.. n u r muslim rite?) dia angguk..
few argument berlarutan. n dorang sekali lagi confess bukan muslim.. tp hati aku rasa ppuan tu mmg muslim.. berderau darah bila dia deny dia  bkn org islam.
yg best tue.. after that ppuan tu plak lebih2 dgn aku..
ppuan : kak. u penah tgk cermin tak?
me : knapa ?
ppuan : u penah cermin tak diri u?
me :( wah..giler hinaan nie..) aku jawab.. takpelah dik. if i tak cantik pun i bersyukur je dgn apa yg ada.. knapa..ko rasa ko cantik sangat ke?? (keluar dah laser aku yg dh cuba tahan nie)..
ppuan : mmg lah i cantik..
guys : kesian kak.. u g lah tgk cermin diri u..eh ke u jelous dgn weol kissing .. u jelous ek? u takde boyfren??
me : hello .. i dah kawin lah.
guys : then.. u should go home..
me : i belong here. there is my biz.. i jg kedai tue. (sj aku guna istilah jaga)..
guys : oh.u keje situ. no wonderlah.. herm. setakat kedai ni. kita boleh beli bila2 masa je.
me : then u belilah ..
guys: oh tadi baru weol tgk mcm sedap je mknn kat kedai ni..mcm nk beli .. tapi tak jadilah..
me : its ok.. i pun tak nk jual
ppuan : kak.. popcorn tue mcm sedaplah.. i nk popcorn one set.
me : sorry i tak jual.. ( sbnrnya aku malas nk layan. its my way to avoid perbalahan ni berlanjutan).. dlm masa yg sama droang tak abis2 bercium each other..sabar lah hati kan.

ppuan : eh tak baik tolak rezeki tau.. dlm islam kan dah ajar tak baik tolak rezeki.. u kena buka balik basis ni kak..blaja muqaddam balik ye kak..
 *pergh.. boleh thn ppuan nikan..

me : eh dik.. nowadays.. org tak pakai muqadam tau.. org pakai IQRA.. u mesti dah lama tak mengaji nie...tak tahu latest version ..

ppuan ; yelah i means u blaja balik basis agama.dlm islam ajar  mcma ni ke cara ckp dgn org?

me : ello.. apa yg i ckp dgn u.. dr tadi i rasa belum lagi tinggi kan suara or tengking uols.. dahlah i malas nk layan uol dua nie..

ppuan : kak..i nk chicken satay lah.. kak..bg lah chicken satay tue..

me : sorry i've said  i tak jual to u. takpelah i takde rezeki dr u..bukan tolak cuma i berhak juga pilih rezeki mana yg i nk amik..

and dorang keep talking tu each other sambil sindir2 aku.. bila aku sampuk.. eh korang boleh stop tak aku mls nk gaduh panjang nie.. eh kak..were not talking to you..kami ckp dua..

(and aku perasan ppuan tu ada amik video.. sbb dia halakan fon dia ke aku.. who care.. aku rasa aku tak salah kot.. n ntah kenapa bateri aku boleh plak kosong masa tue.. mmg teringin nk amik gambar dorang..tp takpelah..biar tersemat kat otak je..)

aku diam. n selawat dan istigfar je byk2.. dlm hati ..aku rasa ppuan tu islam..moga Allah bagi hidayah.
dan mohon cpt2lah dorang ni blah..

guys : kak .. nama u sapa ek?
me : silent
guys : kak.. bgtahulah.. i tanya elok2 ni. nama u sapa..
me : eh. yg u sibuk nk tau ni kenapa ek. boleh tolong diam tak.. i dah malas nk ckp dgn uol.
guys ;senyumlah sikit kak.. tak elok masam2..

me : diam batu..

guys tu bangun and validate parking dia. balik ke bench and suddenly ckp.. kak minta maaf ye kosong kosong ok.. dlm hati mmg panas tp diam jelah.. pastu ppuan tu plak bangun..kak ..sy pun minta maaf ye..
aku pandang dia n senyum.. sebenarnya aku nk ckp..minta maaflah dgn tuhan. hopefully korang tak buat lagi bnd mcm nie..

mgkn ada nada2 percakapan aku yg agak harsh.. but itu adalah aku.bila org sentuh agama ku.. and pasal sensitivity beradap .. apatah lagi konon2 budget cantik. yes u r pretty more than me. tp ko espect aku jaga kedai panas2 tu nk bermekap tebal2 ke?? aku blom tahap nk membadutkan diri.no matter whatlah klo ko rasa ko cantik sgt but pls beware ur adab. aku rasa mana2 agama pun kat Malaysia ni aku blom nmpk yg allow utk tahap bercumbu tanpa segan silu di tempat public.. that y aku rs marah sgt..and aku tgh fikir kenapa dlm2 berjuta rakyat Malaysia aku yg tgk bnd tue dpn mata sendiri. aduiiiii

mgkn dorang ni over educated people and uppper level person.tp jgn lah pandang rendah sgt kat org lain.tak semestinya org yg jaga kedai tu bodoh n dumb.. aku pun ada qualified degree gak but its just i choose my way of life utk berniaga cara begitu. as long as halal kan..

aku maafkan mereka..cuma aku masih confuse kenapa aku yg terpilih nie!


my touch..
nour dhiya
8/8/2014
2.13am





No comments:

Post a Comment